Religie
en kunst |
|
|
Wat
drijft
mij als kunstenaar om te schilderen en
met name Bijbelse schilderijen te maken.
Aan de hand van een aantal voorbeelden wil ik dit proberen duidelijk te
maken.
Christelijke- / Bijbelse
kunst moet iets te vertellen hebben, er moet een boodschap in zitten.
Een zichtbare boodschap, een begrijpelijke boodschap.
Als het ware spreekt elk schilderij de kijker apart aan, maar zullen
uiteindelijk wel een geheel vormen,
een boodschap, voor iedereen.
De schilderingen moeten
artistiek en technisch perfect zijn.
Je
hoeft niet persé een Christen te zijn om een schilderij in deze categorie
mooi te vinden en te waarderen.
Ik wil zo min mogelijk Bijbelteksten alleen maar van een plaatje of
illustratie voorzien.
Het moet zeer duidelijk kunst zijn.
Zowel uit het Oude- en Nieuwe Testament zoek ik naar Bijbelteksten en
hoofdstukken die met elkaar
verband houden. En dit weer aan de hand van een thema, een boodschap welke
ik wil brengen.
Zo lijkt het schilderij
van de “Vijf wijzen, vijf dwazen” op een andere Bijbeltekst gebaseerd.
De kern van dit schilderij is, er is bekering mogelijk. Bij de vijf
wijze- en vijf dwaze maagden was dat niet
meer het geval. Ze werden zelfs niet eens meer herkent door de Bruidegom. |
|
Vijf wijzen, vijf dwazen
De
overzijde en de doodlopende weg
Gebaseerd op
Jesaja 58 vers 8 – 10
Vijf wijzen die de route via het
Kruis hebben gevonden. Op weg naar het licht.
Het eeuwig licht.
Wijsheid door God gegeven. Geloof in hun harten.
Beschadigd, met veel verdriet en pijn. “…en uw wond zich spoedig sluiten…”
Rugdekking van de Here.
Dit wil niet zeggen dat er geen beproevingen zijn. Maar door vertrouwen en
gebed
wordt de route geopenbaard en kan de goede route worden gelopen naar de
overzijde.
Met vertrouwen op weg naar de toekomst. |
Links onderin de vijf
dwazen in het donker. Het wijzen met de vinger (zie boven de
dwazen).
Het licht dringt nauwelijks meer door.
Een woeste rivier belemmert de doorgang. Een rivier die je zal
meesleuren de onpeilbare afgrond in.
Keer om van deze doodlopende weg.
God is barmhartig en dwingt mensen zich om te keren. Daarmee is het
niet automatisch voor elkaar…….
……, doe het juk uit uw midden weg.
Dezelfde woeste rivier, die de diepte instort, geeft zelf als
laatste een zichtbaar teken van waterdampwolken
waarin het kleurige Verbond van God staat geschreven. |
|
De schilderingen
behoeven niet direct te vertalen in beeld wat één Bijbelgedeelte aangeeft.
Het zal in veel gevallen een opsomming geven van, bijvoorbeeld
tegengestelden.
Zoals bij Salomo en Omri, beiden koningen hebben niet eens
gelijkertijd geleefd.
Vaak schilder ik hele kleine details in de schilderijen.
Zoals bij “Tranendal” is een Kalashnikov geschilderd uiterst
rechts iets boven het midden op de berg.
Een boodschap die aangeeft wat er leeft in deze wereld. Waar de
problemen zitten.
Schilderijen met een politieke achtergrond. Zoals bijvoorbeeld:
|
|
|
Tranendal
Gebaseerd op
Klaagliederen 2:18-21
Twee wenende
vrouwen.
Zij wenen om het geweld van hun kinderen en mannen. Al die haat, al
dat nodeloze geweld.
Die wapens en springstoffen waarmee aanslagen worden gepleegd. |
|
De vergelding die daarop
volgt.
Een Palestijnse, gekleed in de Palestijnse vlag en een Joodse vrouw,
een bruid, gekleed in de Israëlische vlag.
Beiden huilen, hun tranen stromen samen tot een beek van verdriet en
protest.
De woest stromende beek wordt een rivier en gaat in de achtergrond
als het ware omhoog.
|
|
|
Een ander
voorbeeld is het schilderij van Salomo en
Omri
Omri ca. 885-874 v.Chr. (links) en Salomo ca. 970-928 v.Chr.
(rechts).
Beide staan op een podium naar hun eigen leven te kijken.
De kleine details zijn een ‘Astarte’ beeldje en het 'Chai' teken.
De
details kun je op deze website vinden. |
|
Als beeldend
kunstenaar heb ik een aantal jaren geleden een thema voor mijzelf
vastgelegd, wat mijn boodschap
zal moeten zijn. Dus met andere woorden ik schilder niet zomaar
Bijbelse schilderijen omdat een tekst zo mooi
visueel is uit te beelden.
Nee, ik schilder met een duidelijk vooraf gesteld thema / boodschap.
Verhardende liefde, Gods genade en verbond.
Het staat
in de Bijbel dat de liefde zal verkillen.
Het staat in de Bijbel dat er overstromingen zullen zijn,
hongersnoden, oorlogen en geruchten van oorlogen.
Maar ook onze “hoop” staat er in. Wat is er mis in de samenleving.
Hoe herken je de tekenen van deze tijd.
Wat doe je er mee? Zijn ze te voorkomen? (ook veel niet Bijbelse
schilderijen hebben met dit thema te maken).
Er staan nog ca. 30/40 Bijbelse schilderijen in dit thema gepland.
Alle beschrijvingen zijn zo goed als gereed.
En dan wordt er een boek van gemaakt, 2009/10 zal dat boek moeten
verschijnen.
De boodschap
moet overeen komen met wat er in de Bijbel staat. Moet herkent
worden. Daarom schilder
ik zo min mogelijk abstract in dit thema.
Een van de meest abstracte schilderijen is: Geloof, Hoop en Liefde
(drieluik) (zie ook op deze website) |
|
|
Geloof
(één
van het drieluik)
De Here Jezus zegt in Johannes 6 vers 47
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven”.
In
een slinger van rechts naar linksonder naar rechtsboven.
De Bijbel waarin we kunnen lezen hoe we moeten leven en waar Gods
beloften in staan. |
|
Linksonder het hart waar het kwade een greep in heeft, maar ook het
goede, de wil van God, de overhand
moet krijgen. Dit is een gevecht maar gelukkig niet alleen.
Een vast vertrouwen dat de Heilige Geest in mijn hart werkt.
In
het hart staat het kruis, het sterven van Christus. (naar links
boven)
Het
groen is het geopende graf, de overwinning op de dood.
Het
witte, zilver en goud is het eeuwige leven. Waarin ik geloof.
Als logisch vervolg hierop heb ik voor het boek een schilderij gemaakt wat
mij als persoon beweegt. |
|
Hemel en aarde zullen vergaan
Kruis van genade en behoud
“Hemel en
aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen.”
(Matthéüs
24 vers 35 en Marcus 13 vers 31)
Op
het schilderij zakken hemel en aarde weg in een kolkende afgrond.
De schoen,
links in de voorgrond ben jezelf.Je
gaat over het kruis naar het "licht".
Gedragen door het verbond en het licht, omgeven door de regenboog.
Het "Licht" de nieuwe aarde. |
|
Er is een diepe kloof tussen God en ons. Onze zonde.
Christus heeft voor onze zonden geleden, het kruis er over gelegd.
We hoeven er alleen maar, in geloof, over heen te lopen. Dat is
genade!
De schapen
en de bokken zullen worden gescheiden. (weer zo’n klein detail) In
het schilderij is dat
linksboven weer gegeven door een bokkenkop in de lucht.
|
|
|
Getuigenis en bemoediging
Lucas 21 vers 13 t/m 15
“Dan zullen jullie
moeten getuigen.
Bedenk wel dat jullie je verdediging niet moeten voorbereiden. Want
ik zal jullie woorden van wijsheid schenken die door geen van je
tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken.”Het
Icthus-teken (de vis) is als bemoediging verwerkt, in en door het
kruis. Zoals bekend, staan de eerste letters, in het Grieks voor:
Jezus Christus, Gods zoon, Redder. Het vis-teken is het symbool van
de vervolgde Christenen.
En een
Redder is onze Here door het kruis, al onze "hoop" is op Hem
gericht. |
|
|
Voorbeelden van niet direct
Bijbelse schilderijen maar die wel
degelijk met het thema te maken hebben zijn:
- Bij het kampvuur
- Brandende blokken hout
- Vlammen
- Dwangarbeiders (In twee variaties)
- Massa
- Keerpunt
- Overzijde
- De hoeksteen
- Ondergaande zon
- Een aantal bloemen, zoals Venusschoentje
- Herfstbladeren schoppen
- Voorjaar in het bos |
|
|
|
- De vijf elementen, aarde,
lucht, water en vuur. “Be in one’s element”.
Het aardige detail in dit
vijfluik is dat elke element een gezicht heeft.
|
|
|
Atelier
Zwanebloem
Kees Aalbers
Struikheideveld 4
8255 JL Swifterbant
Telefoon: 0321-320 322
Mobiel: 0653-66 04 99
Atelier Luxemburg. Tel: 0035 26 21 52 32 58
Meer informatie: cm.aalbers@wxs.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|