|
Het totaal
en de opbouw van het drieluik.
Nagenoeg zwart / wit geschilderd met vooral rode Anemonen op de
voorgrond.
Van links naar rechts:
- De Citadel
- Olijfberg met zicht op Jeruzalem met de Rotskoepel
- Binnenzijde van De Grafkerk
Het uitgangspunt
is het 3de luik, De Grafkerk. De lichtstralen die door
het dak schijnen en de binnenzijde van de kerk sfeervol verlichten.
Naar een foto van Jeroen Laponder.
Deze
lichtstralen herhalen zich. Daar staan in de straal juist meer witte
bloemen.
Stralen, ook wel “hemelladders” genoemd, zijn een belangrijk en
opvallend element in de schilderijen.
Door de herhaling speelt dit een eigen rol.
De wereldgodsdiensten zijn vertegenwoordigd in de schilderijen.
Een
stukje geschiedenis |
|
Het linker schilderij. De Citadel
De toren
is geïnspireerd op een vestingtoren van Jeruzalem.
De zogenaamde Citadel van Jeruzalem, of ook wel Davidstoren
genoemd.
Gesticht in de Hasmoneese periode
van 167 v. Chr. tot 63 v .Chr.
In deze periode is de tempel, in het jaar 165 v. Chr.,
opnieuw ingewijd door Judas de Makkabeeër. |
De toren
is door de eeuwen heen steeds weer herbouwd.
In de Byzantijnse tijd kwamen pelgrims naar Jeruzalem.
De Davidstoren werd voor de pelgrims een symbool voor de
terugkeer naar Sion. |
|
Het
middelste schilderij
De Olijfberg met zicht op Jeruzalem
Zoals
bekend zijn er buiten de muren van Jeruzalem, tegen de
Olijfberg en de Berg Sion, begraafplaatsen.
De top van de Olijfberg is de plaats waar Jezus ten hemel
voer. |
Op de
voorgrond zien we een Joods graf met de bekende steentjes.
Op de deksteen staat de tekst “Zikaron”
dat is
“Herdenken”.
Het landschap is in surrealistische stijl opgebouwd om de
nadruk te leggen op: het aardse leven,
het sterven en de hoop op het “nieuwe Jeruzalem”.
Verder
zien we olijfbomen en bloemen, een vergezicht van de
Olijfberg naar Jeruzalem,
met “De Rotskoepel” centraal in het linker deel van
het schilderij.
De Harem esh-Sharif, het ‘Edele Graf’, vanouds de
Tempelberg is een
rechthoekige esplanade
in het Zuidoosten van de oude stad.
Hier stond de Tempel van Salomo, en later de Tweede Tempel
die door Herodes werd uitgebreid en door de Romeinen
vernietigd in het jaar 70 na Christus.
In 691 werd de Islamitische ‘Rotskoepel’ gebouwd.
De Haram
esh-Sharif is nu het op twee na belangrijkste Islamitische
heiligdom.
De plek waar volgens de Islamitische overlevering de profeet
Mohammed,
in zijn nachtelijke rit,
de miraj, zijn hemelvaart
naar God begon, waarna hij de volgende ochtend in Mekka
terugkeerde. |
|
Het 3de luik De Grafkerk
Dit
complex, gebouwd rond de plaats waar Christus is gekruisigd,
begraven en opgestaan, is het belangrijkste voor het
christendom.
De eerste basiliek werd gebouwd door de Romeinse keizer
Constantijn tussen
326 en 335 op instigatie van zijn moeder Helena.
Deze werd in 1040 op kleinere schaal herbouwd door de
Byzantijnse
keizer Constantijn Monamachus nadat hij was verwoest door de
Fatmidkalief al-Hakim in 1009.
Op de plek waar volgens de overlevering het graf van Jezus
geweest zou zijn is
een schrijn gebouwd. Deze keizer liet de heuvel waar het
graf van Jezus was afgraven; zodoende kwam
het graf
geïsoleerd te liggen en kon er een kerk omheen
worden
gebouwd.
Tussen 1114 en 1170 werd de kerk uitgebreid door de
kruisvaarders.
Na de brand in 1808 en een aardbeving in 1927 moest de kerk
worden opgeknapt.
Links
naast de schrijn, in de lichtstraal, zien we een
bovenaanzicht van het gebouwen complex van
Zikaron
Over de balustrade hangt een Anemoon ter herinnering aan
Jeroen Laponder.
|
|
|